hypotyreos

jag ska äta medicin för resten av mitt liv... här kommer en förklaring.


Allmänt

Sköldkörteln, som sitter på halsens framsida, producerar hormoner som påverkar nästan alla kroppens funktioner och styr ämnesomsättningen. Om sköldkörteln tillverkar för lite hormoner kan man få hypotyreos. Då får man låg ämnesomsättning och kroppen går på lågvarv.

Den vanligaste orsaken till att man producerar för lite hormoner är att kroppens egna immunförsvar angriper sköldkörteln och orsakar en inflammation som förstör körtelvävnad. Andra orsaker kan till exempel vara att man haft en sjukdom i sköldkörteln eller hypofysen, graviditet, jodbrist eller en tidigare operation för struma.

Hypotyreos är vanligare hos kvinnor än män. Det förekommer i alla åldrar, men oftast bland medelålders och äldre människor.

Symtom

Exempel på tidiga symtom på hypotyreos är

  • trötthet eller nedsatt ork
  • depression
  • koncentrationssvårigheter.

Exempel på senare symtom är

  • frusenhet
  • torr hud och torrt hår
  • förstoppning
  • sämre minne

Om man haft sjukdomen under en längre tid utan att upptäcka den kan man bli svullen i ansiktet och få en mörkare röst.

Behandling

Den behandling man får mot hypotyreos består av sköldkörtelhormonet tyroxin i tablettform. Behandlingen är oftast livslång och syftar till att få ämnesomsättningen i balans. Under tiden måste man gå till läkaren regelbundet för att kontrollera sina värden med hjälp av blodprov.


Kommentarer
Postat av: Paola

jaha ok...va tråkigt :(

Tror andrea har det där också..hon käkar och tabletter dagligen för sköldkörteln..tror jag..

Hoppas att det inte är något du lider av iaf..

2009-11-18 @ 14:52:53
URL: http://paoolavidal.blogg.se/
Postat av: Angie

Okaj..



Ne inte direkt sådär, men nu har man ju fått svar på varför man mått som man gör, plus att jag vet varför jag e så fet fast jag inte ens käkar mer skit än nån annan=P Så jag hoppas det blir bättre snart=)

2009-11-18 @ 15:17:09
Postat av: Mamma

Hela livet får du äta de där tabletterna,smaskens.

Kom bara ihåg att ta dem,så kommer du att bli så fin

så fin.Bra att du har fått någonting efter din mor.

Puss

2009-11-18 @ 19:06:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0