Basilika och Mozzarella-gratinerad kycklingfilé=))

Nu e jag lite gladare..men saknar mamma, vi har bråkat=((

Men, Indo, min karl, e nog den ÄCKLIGASTE människan jag känner just nu, i denna sekund....

Ska berätta va grisen gjorde=P Jag stod å plasta in kyckling som jag skulle tina i vatten, helt plötsligt får jag en blöt kroppsdel på mig, jag upptäcker att han står å gnider sin blöta illa luktande armhåla mot min axel=( Jag trodde jag skulle kräkas, men han bara skrattade=( Varför gör man så? Sen tvinga jag in honom i badrummet, tvål å vatten, pojk!! Fan va du e snuskig Indo=( Hoppas han luktar gott nu...=)

Men iaf, nu ligger kycklingen i blöt, å jag har gjort "marinaden" till kycklingen.. som består av finhackad basilika, vitlök, oliv olja och salt å peppar=)) (2msk olivolja, en klyfta vitlök, salt å peppar efter smak), när kycklingen tinat ska jag skära den i mindre bitar å lägga i marinaden, sen åker kycklingen ner i stekpannan, till sen e genomstekt... Sen ner i en ugnsform, strö över lite mer hackad basilika och skivad mozzarella, sen in i ugnen tills osten har smällt=) Till det äter vi potatisklyftor och tzatziki!=)

Kan recensera sen;) De e första gången jag gör den här rätten, så det blir spännande!!

Indo , du e min gris=) Å jag älskar dig!!













Mozzarella- och basilikagratinerad kycklingfilé

För 4 personer.

En väldoftande och lyxig fredagsrätt som är enkel och går snabbt att göra.

Ingredienser

1 kg kycklingfiléer
225 g mozzarellaost
1 kruka färsk basilika
1 vitlöksklyfta
2 msk + 1 msk (till stekning) olivolja
Salt
Peppar




The Wineagency rekomenderar:
Gör såhär!

Finhacka hälften av basilikan och blanda om tillsammans med 2 msk olivolja i en kopp. Pressa i vitlöken.

Blanda sedan tillsammans med hela eller tärnade kycklingfiléer i en stor bunke, salta och peppra.

Stek i olivolja tills kycklingen är genomstekt. Lägg sedan i en ugnssäker form.

Skiva eller riv mozzarellan jämnt fördelad över kycklingen. Strö över finhackad basilika och gratinera i ugnen i 225º tills osten smält ner över kycklingen.

Servera tillsammans med klyftpotatis och en naturell matlagningsyoughurt som du blandat med 1 msk olivolja, 1 msk svartpeppar och lite salt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0